آشنایی با اجزاء سیستم خنک کاری خودرو و عملکرد آن
وظیفه اصلی سیستم خنک کاری، خارج کردن حرارت اضافی (تولید شده) توسط موتور و حفظ دمای کارکرد آن در یک محدوده بهینه (معمولاً بین ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد) است. اگر این حرارت کنترل نشود، باعث (داغ کردن) موتور، ذوب شدن قطعات، وازبین رفتن روغن کاری و در نهایت خسارت جبران ناپذیر به موتور میشود.

سیستم خنک کاری مدرن تحت فشار کار میکند که نقطه جوش مایع خنک کننده را بالا می برد و بازدهی را افزایش میدهد.
اجزای اصلی این سیستم به شرح زیر هستند:
۱. رادیاتور (Radiator)
-
وظیفه: رادیاتور یک مبدل حرارتی است. گرمای (جذب شده) توسط مایع خنک کننده از موتور را به هوای خارج منتقل میکند.
-
ساختار: از یک شبکه لوله های فلزی (معمولاً مس یا آلومینیوم) و پره های نازک تشکیل شده است. این پره ها سطح تماس را بسیار افزایش میدهند تا تبادل حرارت به طور مؤثر انجام شود. رادیاتور دارای دو مخزن ورودی و خروجی است.

۲. درپوش رادیاتور (Radiator Cap)
۳. پمپ آب (Water Pump)
۴- ترموستات (Thermostat)
۵. فن رادیاتور (Radiator Fan)
۶. مایع خنک کننده (ضدیخ و ضدجوش)
۷- مخزن اضافه (Overflow Tank / Expansion Tank)
۸- هسته گرمکن (Heater Core)
۱۰- لوله ها و شیلنگ ها (Hoses)
چرخه کاری سیستم خنک کننده خودرو (خلاصه):
-
موتور سرد: ترموستات بسته است. پمپ آب، مایع خنک کننده را فقط در داخل بلوک موتور و سرسیلندر به گردش درمیآورد تا موتور سریع گرم شود.
-
رسیدن به دمای کارکرد: وقتی دمای مایع به حد (تنظیم شده ترموستات) رسید، ترموستات باز میشود.
-
چرخه کامل: مایع داغ از موتور خارج شده، از طریق شیلنگ فوقانی وارد رادیاتور میشود. در رادیاتور، حرارت خود را از دست داده و خنک میشود. سپس توسط پمپ آب، از طریق شیلنگ تحتانی مجدداً به موتور بازگردانده میشود.
-
کنترل دما: اگر جریان هوای طبیعی (مثلاً در سرعتهای بالا) برای خنک کردن کافی نباشد، سنسور دمای coolant فرمان روشن شدن فن الکتریکی را صادر میکند.
-
انبساط: مایع منبسط شده به مخزن اضافه سرریز میکند و هنگام خنک شدن، دوباره به سیستم مکش میشود.
این همکاری دقیق بین تمامی این اجزا این اطمینان را می دهد که موتور خودرو شما همیشه در بهترین دما و شرایط ممکن کار میکند.