پمپ هیدرولیک فرمان - نشانه های خرابی و نحوه تعمیر آن

وبلاگی جهت ارتقاء اطلاعات فنی خودروهای سواری

پنجشنبه ۲۷ شهریور ۰۴

پمپ هیدرولیک فرمان - نشانه های خرابی و نحوه تعمیر آن

۴ بازديد

معرفی پمپ هیدرولیک فرمان، نشانه های خرابی و راهنمایی در خصوص تعمیر اجزای سیستم فرمان

پمپ هیدرولیک فرمان (Power Steering Pump) یک جزء حیاتی در سیستم فرمان هیدرولیک خودرو است که با استفاده از فشار روغن، نیروی لازم برای چرخش آسان فرمان را فراهم می‌کند. به زبان ساده‌تر، این پمپ به شما کمک می‌کند تا فرمان را بدون زحمت زیاد بچرخانید، به خصوص در سرعت‌های پایین و هنگام پارک کردن.

اجزای پمپ هیدرولیک فرمان

حالا، بیایید نگاهی به نشانه‌های خرابی این پمپ دوست‌داشتنی بیندازیم. اگر هر یک از این موارد را مشاهده کردید، احتمالا پمپ شما به کمی توجه نیاز دارد:

 

  1. سخت شدن فرمان: این یکی از بارزترین نشانه‌هاست. اگر حس می‌کنید برای چرخاندن فرمان نیاز به زور بیشتری دارید، به خصوص هنگام دور زدن یا پارک کردن، پمپ هیدرولیک شما ممکن است در حال خداحافظی باشد. مثل این است که از شما بخواهند بدون کمک، یک وزنه سنگین را بلند کنید!

  2. صداهای عجیب و غریب:

  • ناله یا زوزه: وقتی فرمان را می‌چرخانید و صدایی شبیه ناله یا زوزه از زیر کاپوت می‌شنوید، احتمالا روغن هیدرولیک کم شده یا پمپ مشکل دارد. این صدا مثل آه و ناله یک موجود تشنه است!
  • غرغر یا خش‌خش: اگر پمپ در حال خراب شدن باشد، ممکن است صداهای غرغر یا خش‌خش تولید کند، به خصوص وقتی که فرمان تا انتها به یک سمت چرخانده می‌شود.
  1. نشت روغن هیدرولیک: اگر زیر ماشین خود یا اطراف پمپ، لکه‌های روغن قرمز یا قهوه‌ای مایل به قرمز مشاهده کردید، ممکن است پمپ یا شلنگ‌های آن دچار نشتی شده باشند. کاهش سطح روغن هیدرولیک می‌تواند به پمپ آسیب جدی برساند. همیشه حواستان به این “اشک‌های” ماشینتان باشد!

  2. کف کردن روغن هیدرولیک در مخزن: اگر در مخزن روغن هیدرولیک، به جای روغن صاف و یکدست، حباب یا کف مشاهده کردید، نشانه‌ای از وجود هوا در سیستم است که می‌تواند ناشی از نشتی در جایی باشد و به پمپ فشار می‌آورد.

  3. کاهش سطح روغن هیدرولیک: اگر به طور مداوم مجبور به اضافه کردن روغن هیدرولیک هستید، احتمالا نشتی وجود دارد که به پمپ آسیب می‌رساند.

  4. لرزش یا واکنش کند فرمان فرمان ممکنه با تأخیر یا لرزش واکنش نشون بده، که نشونه‌ای از عملکرد ناقص پمپ یا ورود هوا به سیستمه.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است هر چه زودتر به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و رفع کند. نادیده گرفتن این نشانه‌ها می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر و هزینه‌های بیشتر شود. پس، به پمپ فرمان خود اهمیت دهید تا همیشه رانندگی نرم و راحتی داشته باشید!

پمپ هیدرولیک فرمان

علاوه بر پمپ هیدرولیک، چه قسمت‌های دیگری ممکن است خراب شوند؟

سیستم فرمان هیدرولیک از چندین قطعه حیاتی تشکیل شده که هر کدوم ممکنه دچار خرابی بشن. در ادامه، مهم‌ترین بخش‌هایی که باید زیر نظر داشته باشی رو برات توضیح می‌دم:

????️ اجزای قابل خرابی در سیستم فرمان هیدرولیک

  • شیر هیدرولیک (Valve) وظیفه‌اش تنظیم مسیر جریان روغن به سمت جک‌هاست. خرابی اون باعث عملکرد نادرست فرمان یا نشت روغن می‌شه.
  • تسمه هیدرولیک این تسمه نیروی موتور رو به پمپ منتقل می‌کنه. اگر شل یا پاره بشه، پمپ از کار می‌افته و فرمان سفت می‌شه.
  • جک هیدرولیک (سیلندر دو طرفه) این قطعه فشار روغن رو به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کنه. خرابی اون باعث نشت روغن یا عدم پاسخ‌دهی فرمان می‌شه.
  • شیلنگ‌ها و لوله‌های رفت و برگشت روغن اگر ترک بخورن یا نشتی داشته باشن، فشار سیستم کاهش پیدا می‌کنه و عملکرد فرمان مختل می‌شه.
  • مخزن روغن هیدرولیک اگر درپوش یا بدنه مخزن آسیب ببینه، ممکنه هوا وارد سیستم بشه یا سطح روغن پایین بیاد.
  • روغن هیدرولیک اگر کیفیتش پایین باشه یا دیر تعویض بشه، باعث آسیب به پمپ، شیر و جک‌ها می‌شه.

این‌ها همه اجزایی هستن که در کنار پمپ، نقش مهمی در عملکرد نرم و دقیق فرمان دارن.

چه نشانه هایی از خرابی هر یک از اجزای بالا وجود دارد؟

خرابی هر کدوم از اجزای سیستم فرمان هیدرولیک نشانه‌های خاص خودش رو داره. این نشونه‌ها می‌تونن بهت کمک کنن تا سریع‌تر مشکل رو تشخیص بدی و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنی.

???? نشانه‌های خرابی اجزای مختلف سیستم فرمان هیدرولیک

1. تسمه هیدرولیک

  • صدای سوت یا جیغ از موتور هنگام چرخاندن فرمان
  • سفت شدن ناگهانی فرمان
  • لغزش یا پارگی قابل مشاهده روی تسمه

2. شیر هیدرولیک

  • فرمان به یک سمت بهتر از سمت دیگر می‌چرخد
  • نشت روغن از اطراف شیر
  • واکنش کند یا نامتعادل فرمان

3. جک هیدرولیک (سیلندر دو طرفه)

  • نشت روغن از زیر خودرو یا اطراف جک
  • لرزش فرمان هنگام چرخش
  • فرمان به‌صورت ناگهانی یا با تأخیر عمل می‌کند

4. شیلنگ‌ها و لوله‌های رفت و برگشت

  • نشت روغن در محل اتصالات یا ترک‌خوردگی روی شیلنگ‌ها
  • کاهش سطح روغن در مخزن
  • صدای غرغر یا ورود هوا به سیستم

5. مخزن روغن هیدرولیک

  • سطح پایین روغن حتی پس از پر کردن
  • وجود کف یا حباب در روغن (نشانه ورود هوا)
  • درپوش شکسته یا نشتی از اطراف مخزن

6. روغن هیدرولیک

  • تغییر رنگ روغن به قهوه‌ای یا سیاه
  • بوی سوختگی از روغن
  • کاهش عملکرد فرمان حتی با سطح مناسب روغن

اگر یکی از این علائم رو دیدی، بهتره سریع‌تر اقدام کنی. چون خرابی در یکی از این قسمت‌ها می‌تونه به کل سیستم آسیب بزنه

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد